Slaapmiddelen: voor wie en wanneer?

Volgens Nederlands onderzoek lijden tot 10 miljoen Nederlanders aan een soort slaapstoornis. En meer dan een derde van ons allemaal zegt niet voldoende slaap te krijgen. Dit is een groot probleem in Nederland want op korte termijn beïnvloedt dit de stemming en de capaciteit om informatie te leren en te onthouden. Bovendien is er een verhoogd risico op ongevallen. Op lange termijn kan een chronisch slaaptekort leiden tot een groot aantal gezondheidsproblemen, waaronder obesitas, diabetes, hart- en vaatziekten en zelfs vroegtijdige sterfte.

Slaappillen kunnen een effectieve behandeling zijn voor chronische slapeloosheid. Maar net als elk ander medicijn kunnen slaapmedicijnen bijwerkingen hebben. Een mogelijke bijwerking van slaappillen is zich moe en slaperig voelen overdag.

Nadeel van slaappillen

Slaapmedicijnen zijn krachtige hypnotica. Ze kunnen nuttig zijn omdat ze een sterke drang om te slapen veroorzaken. Echter wil je niet dat deze slaperigheid aanhoudt nadat je ’s ochtends wakker bent geworden.

Een manier om het risico op slaperigheid overdag te minimaliseren is om te weten op welk moment voor het slapengaan je een slaaptablet moet nemen. De meeste slaappillen – zoals Zolpidem of Lunesta – moeten vlak voor het slapengaan worden ingenomen.

Je dient deze slaappillen alleen in te nemen als van een volle nacht slaap kan genieten. Dit betekent dat u de medicatie ten minste zeven tot acht uur voordat u wakker moet worden moet innemen.Echter toont een nieuw onderzoek aan dat veel mensen midden in de nacht slaappillen nemen. Nederlandse onderzoekers onderzochten bijna 2.000 mensen die Zolpidem zonder recept of op recept nemen. Uit de resultaten blijkt dat 20 procent van de respondenten meldt dat ze midden in de nacht een slaapmedicijn gebruiken. Sommigen van hen meldden zelfs dat ze twee keer in dezelfde nacht een slaappil gebruikten. Het nemen van een slaappil in het midden van de nacht verhoogt het risico op slaperigheid overdag sterk. Het verhoogt ook het risico dat je uit bed komt zonder volledig wakker te zijn. Dit kan leiden tot problemen zoals slaapwandelen.

Alternatief voor slaappillen

Een andere effectieve behandeling is cognitieve gedragstherapie voor slapeloosheid. Deze therapie helpt mensen om nieuwe strategieën te leren om zo hun slaapgedrag te corrigeren. De behandeling kan methoden omvatten zoals stressvermindering, ontspanning en slaap schemabeheer.

Neem contact op met een erkend slaapcentrum of psychotherapie om hulp te krijgen bij slapeloosheid of een ander slaapprobleem. We raden je aan om een aanbieder gedragsmatige therapie te contacteren.

Aanbevolen artikelen

7 Reacties

  1. Ahaa, its fastidious discussion concerning this paragraph here at this weblog, I
    have read all that, so now me also commenting at this place.

  2. I am only writing to make you understand what a superb experience our princess undergone viewing your webblog. She picked up such a lot of things, with the inclusion of what it is like to possess an ideal teaching spirit to make the mediocre ones without difficulty master specified tricky topics. You undoubtedly surpassed readers’ expected results. Thanks for delivering such great, healthy, educational and also cool guidance on that topic to Evelyn.

  3. I am glad for writing to make you know what a notable encounter my wife’s girl had studying your web site. She mastered several pieces, which include what it’s like to possess an awesome helping nature to let other individuals with ease know precisely some problematic subject matter. You truly exceeded people’s expectations. Thank you for producing these practical, trusted, informative and in addition fun tips about this topic to Kate.

  4. I am also commenting to let you know of the helpful encounter my friend’s daughter found reading through your web page. She figured out numerous issues, not to mention what it’s like to have an amazing giving mood to have most people really easily know selected impossible subject areas. You really exceeded our own expectations. Many thanks for imparting the invaluable, safe, explanatory and even easy thoughts on the topic to Janet.

  5. I precisely needed to appreciate you once again. I am not sure the things that I might have handled in the absence of the entire points provided by you on such a problem. It has been a very frightful dilemma in my circumstances, however , noticing the specialized style you resolved the issue took me to leap with happiness. I will be happy for your service and then sincerely hope you realize what an amazing job you have been providing teaching some other people using your web site. Most likely you haven’t got to know any of us.

  6. Thanks for your whole work on this website. Kate loves engaging in investigation and it’s really easy to understand why. I know all concerning the dynamic medium you give informative secrets on this web blog and as well as foster participation from others on that content plus our daughter is always discovering a lot. Have fun with the remaining portion of the new year. You are conducting a great job.

  7. Thanks for your ideas. One thing I have noticed is that banks and financial institutions know the spending habits of consumers plus understand that plenty of people max outside their cards around the trips. They correctly take advantage of this real fact and then start flooding a person’s inbox plus snail-mail box by using hundreds of no interest APR credit cards offers shortly when the holiday season closes. Knowing that when you are like 98% in the American general public, you’ll get at the one opportunity to consolidate financial debt and switch balances towards 0 rate credit cards. nmmlkno https://stomachmedi.com – best over the counter stomach medicines

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.